Svajigt!


I lördags sov Julia och Nelly i Åsa och det är ju semester att bara ha ett barn (när man är van vid tre alltså!). 

I söndagsmorse vid sju tog Linn och jag en cykeltur till Amundön, så mysigt. Vid åtta åkte vi och Per in till Linné och åt frukost i solen på Egg & Milk och sedan fick Linn full fokus på Plikta, den grymma lekplatsen. När Per och Linn handlade mat på eftermiddagen, låg jag i trädgården och solade och läste, magiskt! 

Jag löser biffen med ett barn precis hur bra som helst, det går ju inte att tappa humöret! Två barn är lungan det med. Men tre barn som tjafsar mer än de leker med varann... Jag blir tokig. 

Julia och Linn var som hund och katt igår kväll, men när jag följer med Julia upp en trappa till toaletten, hoppar hon upp och sätter sig på toalettsitsen och säger "Linn är min allra bästa vän, mamma!"! Men hallå! 

Vi är inne i en härlig (utmanande) fas nu när Linn och Julia inte bara kan allt, utan även vill bestämma allt. Igår försökte jag vara pedagogisk med Julia och sa: "Ibland bestämmer jag och ibland bestämmer du!". 
"Nej, mamma. Ibland bestämmer JAG, och ibland bestämmer JAG."

I torsdags fick Nelly sin cykel och hon blev glad, men inte i närheten av hur glad hon blev ikväll när jag kom hem med ett nytt nattlinne till henne! Hon sa att jag är världens bästa mamma, hon älskar mig och det var PRECIS det här nattlinnet (som hon aldrig förr sett) som hon ville ha. 

När det var dags för kvällens saga, fick jag bestämma. Eftersom klockan var lite mycket, chansade jag på en kort (men väl barnslig) bok; Petter och hans fyra getter. "Jag skulle inte tro det, mamma". Nähäpp. 

Jag skull gärna stanna tiden nu. Drygt 2,5 år och 4,5 år, underbara åldrar (om de kunde bråka lite mindre) med lite bebisröst kvar hos de små men otroligt ordförråd och långa utläggningar, entusiastiska rollspel och Nellys alla funderingar och åsikter och allt annat. 

I morgon ska de stora barnen ha kvällsmys på dagis, Nelly tycker att det ska bli så spännande! Men innan dess är det ridskolan, och där händer det grejer. Förra veckan fick barnen öva på balansen och det passade Nelly som handen i handsken. Dels fick de släppa stigbyglarna och och tyglarna, dels fick de ömsom stå upp hela tiden under en stunds travande, ömsom sitta ner. Och givetvis rida lätt och det var tufft på lilla pigga Rosita! 

Och till hösten blir det parkour för Nelly! Undrar om det kan finnas någon mer passande "sport" för den ungen. 

"Va? Menar du att man kan sitta i en soffa också?"
 

Det var inte roligt att åka på vattkoppor i veckan som gick...


Men Linn är tuff! Det var riktigt mysigt att få egentid med henne i onsdags och i fredags. 

Julia saknade resten av sin grupp Minipyttarna, dvs Linn...


Tada! 


Den här fina fick tjejerna ärva av bröderna Wiliö! 

Men nu har ju min avdelning på jobbet börjat sälja saker som elbilar, så nu dyker det nog upp något sådant snart... 


Har man en motortokig pappa måste man givetvis ha en (eller två?) elbilar... 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0