Kom med nåt nytt!

Hörde på radion idag att forskningen kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan övervikt och tillgång på hämtmatrestauranger i området man tillbringar sin tid. 

Våren 2005, alltså för nio år sedan, skrev Marie och jag vår magisteruppsats i nationalekonomi, på Handels. Det vi kom fram till var just att det fanns en stark korrelation mellan ökad tillgänglighet på utlämningsställen av diverse onyttigheter och övervikt. 

Ingen raketforskning kan man tycka. För jag hade ju inte ätit mjukglass varje vecka om vi inte haft en mjukglassmaskin (som är igång varje fredag) på jobbet, t.ex. 

Förra veckan var riktigt dålig, hälsomedvetet sett. Två pizzor, ett gäng semlor ( en dag blev det fyra stycken) och mycket annat och bara ett träningspass ("bara" ett, jag som inte tränat på år!). 

Men den här veckan har varit desto bättre! Fyra pass och idag lyckades jag avstå glassen! Det var pinsamt svårt, och jag tänkte på huruvida jag skulle ta en eller inte, x antal gånger innan jag gick hem klockan två. Det var verkligen två röster som brottades inne i skallen, inga frågor på att jag är sockerberoende. Det slank ner två Ballerina chokladkex; någon ny, härlig variant, utan att jag hann reagera. 

Men känslan när jag gick över parkeringen till bilen efter att, två minuter i två, varit uppe och smugit kring glassmaskinen och faktiskt avstått (för första gången) var helt grym! 
Och det passade bara så bra att det inte fanns bullar hos barnens kompis som vi åkte hem till efter dagis, utan bara frukt. 

Fredagsmyset med barnen var som vanligt kastrullpoppade popcorn, och vuxenmyset bestod av stekpannerostade pinjenötter, så gott så gott! 

Men i imorgon blir det nog smarrig fika hos farmor.. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0