Jag har jobbat min första vecka!

Och jag bara ler! Inspirerad av radiokanalernas tendens att prata i topplistetermer, här kommer veckans topp 5, med titeln ”Det bästa med att ha börjat jobba efter nästan fyra års föräldraledighet” (eller ”Det bästa med att ha börjat jobba utanför hemmet efter nästan fyra års föräldratjänst”:

 

5. Jag kan flina åt Ingemar, Peter och Linda på Mix Megapol på radion i bilen till jobbet! Bästa radiopratarna, och det har ingenting att göra med att jag har dansat styrdans med Ingemar en gång i tiden!

 

4. Varje morgon ”måste” jag lägga ett par minuter på mig själv; numera sminkar jag mig och borstar håret varje morgon! (Att detta är genomförbart beror på att jag lagt fram kläder till barnen, och till mig själv, kvällen innan, och även brett frukostmackorna jag tar med till jobbet, kvällen innan!)

 

3. Jag garvar högt, flera gånger varje dag! Vi är nio stycken på min avdelning, jag är enda tjejen. Killar pratar ju om HELT andra saker än tjejer, och det får jag ta del av..! Mina kollegor är genomgående både vettiga och allmänbildade, och dessutom är några av dem lite knäppa i huvudet, på ett positivt sätt!

 

2. Jag kan fokusera helt på jobbet när jag är där (detta kan dock avbrytas genom att Jonas skjuter med armborsten och råkar träffa mig på axeln, eller börjar dansa okontrollerat framför mig och ylar med till någon gammal rocklåt från 80-talet, på bred skaraborgska). Det går SÅ bra på dagis! Julia och Linn blir lite ledsna när Per ska åka vidare (inte ”lämna”!), men det går snabbt över och sedan går resten av dagen hur bra som helst! Och det mottagandet jag får när jag hämtar dem... Jag blir bokstavligt talat omkullsprungen av kärlek!

 

Och slutligen. På första plats, tadaaaa:

1. Jag har liiite mer tålamod med alla dispyter som uppkommer mellan barnen, och mellan barnen och mig (rätta mig om jag har fel, Pernilla!). Jag saknar inte barnen, jag längtar inte efter dem, men när jag träffar dem översköljs jag av alla starka känslor för dem, jag blir påmind om hur de berikar mitt liv och det gör det lite enklare att… hålla sig lugn och försöka komma ihåg att vara pedagogisk emellanåt. Jag har mindre tid med dem, det vill jag kompensera med att öka kvalitén på den tid vi har tillsammans. Låter präktigt! Och jag säger inte att jag är där! Jag säger bara att det är nyttigt att inte ha ”fri tillgång” till dem längre.

Vi har en mjukglassmaskin på jobbet! Vad säger man?! Världsklass!
 
Både igår och idag har mina tjejer (Julia, Linn, Pernilla) och jag kört after work vid havet. Det är magiskt att hämta barnen, och ha lite dag kvar! 
 
Det är så bra att jag inte ens längtar tillbaka till Palma..! (Men det kanske har att göra med planerna för nästa resa som Lotta och jag gjorde upp..!)
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Planerna bestar, det ska du veta. Du ar fantastisk!

2013-09-07 @ 00:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0