Semester!

Slogs just av en kedja av surrealistiska tankar.
Jag, den eviga singeln, träffade mannen i mitt liv och blev gravid nio månader senare.
När vi hade varit ihop i ett år, köpte vi hus, och när vi hade varit ihop i 1,5 år, var vår dotter fyra dagar gammal.

När hon var ett år blev jag gravid igen, och i vecka tio såg vi på ultraljudet två små flimrande fläckar. Två små hjärtan slog frenetiskt. Jag började gråta och Per började skratta. Jag insåg och förfärades av orimligheten i att räcka till som mamma åt tre små barn, Per funderade på vilka större bilar vi skulle byta till.

När Nelly var ett år och åtta månader blev hon storasyster till två dockor på 1480 respektive 2155 gram.
Prematurblöjor och babykläder i storlek 40. Det första året bytte vi 700 blöjor i månaden.

Nu är Nelly snart 3,5 år, Linn och Julia är 1 år och 8 månader. Om tre månader börjar "de små" på dagis och jag ska börja jobba (utanför hemmet) igen efter nästan fyra år av föräldraledighet.

Det största problemet, eller vad man ska kalla det, just nu, är att Linn biter Julia. Varje dag får sig Julia minst ett rejält bett som gör hål i den lilla armen/ryggen/magen, lämnar vita märken av tänder och blåmärken i olika färger.

Jag ligger i sängen på hotellet i söta Cassis, denna lilla pärla strax bortom Marseille, och funderar på hur sjutton vi ska få Linn att sluta bita sin syster.

Ikväll flyger jag hem efter ett par dagars underbar semester med Lojsan.
Om man smakar på ordet "semester", vad känner man då?
Eller hur vill man känna?
Sol, sömn, trevligt sällskap, god mat, en bra bok, lite shopping, mycket förtroligt snack vänner emellan. Alltsammans i ett luuugnt tempo (igår morse lämnade vi hotellet först klockan elva..!). Och i en genuint pittoresk miljö!
Det kallar jag semester!

Ett par timmar till av semester. Idag blir det en dagsutflykt antingen till Aix-en-Provence eller Marseille, sedan bär det av hemåt, till en uppgrävd, demolerad gräsmatta, till en begynnande vår (?) och till min stora lilla familj! Vars största utmaning i detta nu är Linns bitande..! (Tips mottages tacksamt!)


Kommentarer
Postat av: Ciccie

Smörj in Julia i stopp o väx!

2013-05-12 @ 15:01:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0