Mammas flicka! Eller pappas?

Sitta still och känna lugnet är ju inte min äldsta dotters paradgren direkt, vilket märktes igår när det var dags för besök hos frisören! Under de 10-15 minuterna som det tog, sa Nelly säkert tio gånger "Jag gillar inte att sitta sill!". Men klippt blev hon och även en liten lugg och lite lila färg i topparna hanns med! 
 
 
Den här veckan har vi inte bakat kokosbollar (otroligt men sant!), men det betyder inte att vi inte fått vår beskärda del av kokosbollar! I måndags var det den årliga (frivilliga, personalkooperativ är ju bara sååå bra!) städdagen på förskolan, och där bjöds det på korv och bröd och sedan ett väl tilltaget bullbord, med bland annat sagolika kokosbollar! Och igår efter frisörbesöket delade vi på den allra godaste jag smakat (förutom delicatos, men jag vågar inte tänka på vad som finns i de masstillverkade gobitarna), och den finner man på fiket på Åhléns på Fröluna Torg! Där är vi med jämna mellanrum..!
 
Nelly pratar mer eller mindre hela tiden från det att hon vaknar till det att (jag tycker att) hon ska lägga sig, så det kommer en massa underhållande meningar och funderingar ur henne. När de små lagt sig, lekte Pernilla, Nelly och jag en liten stund med Pippi-huset, till vilket barnen har ett gäng olika figurer nu. Nelly ville hela tiden korrigera oss hur vi gjorde och vad vi sa och då sa jag något i stil med att det är inte så kul att leka om hon ska bestämma hur vi ska leka hela tiden.
"Om det är NÅN som bestämmer i det här huset, så är det JAG!" sa hon då, med en uppsyn som inte var att leka med! Jag tror inte att hon med "det här huset" menade Pippi-huset, tyvärr..!
 
Det är dessutom tvärkört att försöka bestämma vad hon ska ha på sig om dagarna. Jag köpte ett gäng fina pikéer till henne i NY, hon vägrar att ta dem på sig! Det och jeans! Hon gick jämt i jeans förr, men sen i somras, inte en chans. Igår sa hon i en ton som om jag var helt puckad: "Mamma, kläderna hänger i mitt rum, och JAG bestämmer i mitt rum, alltså bestämmer JAG vad jag ska ha på mig!" Vad ska jag svara på det? 
 
 
Nu är det tack och go'natt, imorgon bär det av till öppna förskolan sen hämtar mormor Nelly efter lunch. Då ska jag ta mig in till stan och besöka en, för mig, ny barnklädesbutik som heter Digulo. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0